Klar for å gjøre bærekraft lønnsomt?
Er du klar for å gjøre bærekraftsarbeidet til en del av din suksesshistorie?
Verden endrer seg raskere enn noensinne. Moderne virksomheter bryter ned siloer, skaper flyt med smidige, tverrfaglige team og bruker teknologi for å drive innovasjon. Men midt i denne utviklingen må vi stille et viktig spørsmål: Hva slags verdi skaper vi egentlig?
Elefanten i rommet: Det store tankekorset i vår tid
Mange setter sin lit til at teknologi skal redde planeten. Men teknologi alene er ikke redningen. AI og digitalisering er kun verktøy. Og verktøy er noe vi mennesker bruker for å forsterke de systemene vi allerede har. I en verden hvor under 7 % av tjenestene er sirkulære, risikerer vi at teknologien eskalerer forbrukssamfunnet i stedet for å løse de utfordringene vi står overfor.
Har du tenkt over hvor mange mennesker som er i jobb, og samtidig hvor få det er som jobber med menneskehetens største utfordringer? De smarteste hodene i verden får høy lønn for å jobbe med helt andre ting. For at AI skal bidra til bærekraft, trenger vi masse kloke hoder som får jobbe med dette. Hva om vi innser at bærekraft ikke bare er nødvendig – men også lønnsomt? Hva om vi kunne kanalisert våre nye digitale superkrefter på en mer bevisst og miljøvennlig måte?
Strenge EU-regler tvinger frem et nytt tankesett
Mange virksomheter har omfavnet EUs bærekraftmål, men hvordan omsetter vi dette i praksis? Noen har prøvd å innføre "Triple Bottom Line"-modellen, der planet og mennesker teller like mye som profitt. Men i de fleste styrerom hører vi fortsatt at «til syvende og sist er det jo profitt som gjelder».
Men hva om vi tenker nytt? Hva om vi setter profitt i midten av TBL-modellen? At profitt er bra, men kun innenfor rammene av hva som er bra for mennesker og planet? Akkurat dit peker EUs nye reguleringer, og dit må vi alle bevege oss. Det er allerede strenge krav til bærekraftsrapportering, og strengere blir det.
Så, er du klar for å gjøre bærekraftsarbeidet lønnsomt – eller blir du stående igjen på perrongen?
Nelly H. Flatland, fra Atea, viser hvordan bærekraft ikke er en utgift – men en enorm forretningsmulighet, både for private og offentlige aktører. Hun forklarer hvordan IT spiller en nøkkelrolle i dette skiftet og hvordan din virksomhet kan vokse ved å integrere bærekraft i kjernevirksomheten. Grønne strategier gir ikke bare konkurransefortrinn, men også:
Tiltrekker seg talenter
Skaper stolthet og trivsel blant ansatte
Bygger et sterkt omdømme
Genererer varige verdier for både miljøet og bunnlinjen
Digitalisering på ville veier! – Hvordan ble IT en klimaversting?
Digitalisering har store miljøkonsekvenser som til nå har gått fullstendig under radaren for de fleste av oss. Strømforbruk, CO2-utslipp, vannforbruk, gruvedrift og elektronisk avfall – hva koster egentlig IT-bransjen planeten?
Ørjan Stenseng har vært med på å promotere digitalisering som en del av det grønne skiftet, men nå er han ikke så sikker lenger. På konferansen avdekker han de faktiske tallene – og viktigst av alt: Hvordan vi kan gjøre noe med det?
Vil du bruke teknologi til å endre verden, eller vente til teknologien endrer deg?
itSMF Norge tok et viktig valg i høst. Vi kan ikke bare fremme kunnskap om teknologiene som eskalerer produksjonstakten. Vi må også bidra til at teknologien brukes på en mer ansvarlig og bærekraftig måte. Dette gjenspeiles i vår nye visjon: «itSMF Norge jobber for at IT-Norge skal bli verdensledende innen bærekraftig digitalisering, som skaper verdi både for folk, samfunn og planet. Vi fremmer morgendagens metoder og tankesett, og inspirerer til varig endring.»
Tid til å handle? Absolutt!
Nå er det på tide å tenke stort og handle enda større! På Wake me up! 2025 får du inspirasjon og verktøy for å bli endringsagenten din arbeidsplass trenger.
👉 Meld deg på nå: https://itsmfkonferansen.no
🚀Velkommen til Wake me up! – IT for en bærekraftig fremtid! 🎉