Hva skjer med GenZ?
Hvordan ta vare på Generasjon Z? Og hvordan holde hodet kaldt og hjertet varmt i en verden av usannheter?
Hvordan skal vi rigge oss for å kunne møte alle endringene som kommer? Hva skjer når de digitalt innfødte inntar arbeidslivet? Hva skjer når AI og deep fake blir så utbredt at vi ikke lenger kan skille mellom fakta og usannheter på nett?
På Wake me up-konferansen er vi opptatt av å bidra til en bærekraftig digitalisering og IT-utvikling. Da må vi først få øynene opp for aspektene som ikke er bærekraftige. IT er jo aldri et mål i seg selv, kun et verktøy for å nå våre mål. Derfor er det målene vi setter som må bidra til bærekraft. Da må vi tenke på flere nivå samtidig – og tenke bærekraft både for bedrift, mennesker, samfunn og planet
Gen Z (1997-2010), den første generasjon som har brukt moderne teknologi og Internett hele livet, er nå på full fart inn i arbeidslivet. Deres kompetanse på teknologi og sosiale medier blir en viktig ressurs. Men hva forventer de av en arbeidsplass? Hvordan skape arbeidsplasser der de vil trives?
På fremtidens arbeidsplasser må vi bygge psykologisk trygghet og ta godt vare på hverandre. Uroen i verden og AI-kappløpet vil skape utfordringer vi knapt aner konturene av i dag. Endringene skjer raskt, og det eneste vi vet er at fremtidens utfordringer vil kreve godt tverrfaglig samarbeid. Så hvordan skal vi rigge oss for en verden som aldri står stille? På itSMF-konferansen får du en helt unik mulighet til å bygge kompetansen du og din arbeidsplass trenger for å takle utfordringene.
På vei inn i arbeidslivet: – er du klar for å ta imot Generasjon Z?
Hva er det som skjer med Generasjon Z? Spør Federico Lozano, professor I Design Thinking på NTNU. Dette er “The natives” – in the digital world”.
De er vokst opp med sosiale medier og har fått det digitale inn med morsmelka. De kommer nok ikke til å godta hva som helst fra sine arbeidsplasser. De er vant til «instant response» og forventer at ting skal skje raskt. Mange forventer å kunne gjøre en forskjell i verden.
Samtidig viser fersk forskning noen alarmerende trender for generasjon Z. - Å være konstant påkobla digitale tjenester har sin pris.
Forskeren Jonathan Haidt mener overbeskyttende foreldre har begrenset barns muligheter til å utforske, ta risiko og bygge motstandskraft. Han mener også at det å flytte barns sosiale liv til digitale plattformer, fører til isolasjon, søvnforstyrrelser og avhengighet.
🎓 Frederico er professor i Design Thinking og jobber til daglig med Generasjon Z, gjennom sin undervisning ved NHH, NTNU og UiB. Han har observert en endring, og nå er han bekymret.
Bli med Federico i en ærlig diskusjon om de underliggende årsakene til disse utfordringene. Finn ut hvilke tiltak din virksomhet kan iverksette for å skape miljøer som fremmer engasjement, kreativitet og vekst for den neste generasjonen av talenter.
Dette handler ikke bare om å forberede seg på fremtiden – det handler om å forme den.
Bærekraftig bedriftskommunikasjon: Å skape tillit i en verden av usannheter
🚀 Vi går inn i en utfordrende tid kommunikasjonsmessig. Med mye politisk uro i verden vil mange kunne ønske å manipulere. AI gjør det vanskeligere å skille mellom fakta og usannheter. Samtidig trapper store sosiale medier ned fakta-sjekk.
Hvordan holde hodet kaldt og hjertet varmt i en tid hvor verden vakler?
«If you don’t stand for something, you’ll fall for anything.», sa en amerikansk pastor i 1947. Det er viktig at vi som privatpersoner, bedrifter og samfunn finner og forankrer våre verdier. Vi har også en ny generasjon på vei ut i arbeidslivet, Generasjon Z, som er langt mer verdibasert både når de gjelder hvilke bedrifter de vil jobbe for og kjøpe av.
Maia Håland fra DigitalFeet, viser hvordan bedrifter kan identifisere sine verdier, forankre dem i hele organisasjonen og bruke dem som et kompass både internt og i kundekommunikasjon. Gjennom konkrete eksempler og praktiske oppgaver, lærer du hvordan verdier kan styrke organisasjonen.
Vil du bruke teknologi til å endre verden, eller vente til teknologien endrer deg?
«itSMF Norge jobber for at IT-Norge skal bli verdensledende innen bærekraftig digitalisering, som skaper verdi både for folk, samfunn og planet. Vi fremmer morgendagens metoder og tankesett, og inspirerer til varig endring.» Dette inkluderer også å ivareta fremtidige generasjoners mentale helse.
Tid til å handle? Absolutt!
På Wake me up! 2025 får du inspirasjon for å bli endringsagenten din arbeidsplass trenger.
Snart fullt, så vær rask! Meld deg på nå: https://itsmfkonferansen.no
Velkommen til Wake me up! – IT for en bærekraftig fremtid!