Fest setebeltet: Gjør strategi til verdi – med “flight levels”!

Fest setebeltet: Gjør strategi til verdi – med “flight levels”!

Hvordan unngå suboptimalisering, hvor deler av organisasjonen jobber isolert uten å «ha med seg» den overordnede strategien?

Dette var spørsmålet mannen bak Flight Levels-modellen, Dr. Klaus Leopold, stilte seg. Han erfarte at store investeringer i smidige transformasjonsprosjekter mislykkes fordi teamene bare jobbet i smidige siloer i stedet for funksjonelle siloer.

På årets itSMF-konferanse har vi satt opp et eget spor om Flight Levels – ett spennende rammeverk for å sikre at strategi blir til verdi. Mannen bak Flight Levels heter Dr. Klaus Leopold. Gjennom flere store internasjonale konferanser har han delt sine tanker rundt hvorfor enorme investeringer i smidige transformasjonsprosjekter mislykkes. Samarbeid på tvers av smidige team fungerte ikke, det strategiske og det operasjonelle nivået er ikke godt nok samkjørt.  «Dette er historien om firmaet mitt» var tilbakemeldingene som kom gang på gang fra publikum. Dette førte til at Dr. Klaus Leopold designet et nytt rammeverk kalt "Flight Levels".

Hva er Flight Levels?

I store organisasjoner med mange store og små parallelle initiativ, er det viktigere enn noen gang for lederne å vise vei og ta gode strategiske beslutninger som skaper verdi for kunden og hele organisasjonen.
Flight level-rammeverket handler om å forstå og forbedre verdiflyten i en organisasjon gjennom å se på hvordan arbeidet organiseres på tvers av de hierarkiske nivåene, fra det strategiske til det operasjonelle nivået. Dette rammeverket er utformet for å optimalisere verdiflyten i organisasjonen, identifisere og håndtere flaskehalser og sørge for at jobben som gjøres er i tråd med de strategiske målene.

Flight levels vs OKR, hva er forskjellen?

Det er flere modeller som nå brukes for å gjøre strategi og målstyring mer smidig. Du har sikkert hørt om OKR som rammeverk for målstyring. Både Flight Levels og OKR har som mål å forbedre organisatorisk effektivitet og skape verdi, men gjør det fra forskjellige perspektiver. Flight Levels handler om å optimalisere flyten av arbeid på tvers av hierarkiske nivåer og siloer, mens OKR er et målsettingsrammeverk som fokuserer på å samkjøre mål og nøkkelresultater. Organisasjoner bruker ofte disse rammene sammen, og integrerer dem for å skape en helhetlig tilnærming til organisatorisk smidighet og måloppnåelse.


Sjekk ut våre foredrag om strategi og måstyring

En av årets parallellsesjoner setter søkelyset på hvordan man kan forbedre organisasjonenes evne til å levere verdifulle resultater gjennom en pragmatisk modell for å tilnærme seg “business agility”. Rammeverket ser på organisasjonen som en helhet - et system for å forstå hvordan ulike deler av organisasjonen samhandler og påvirker hverandre.
 
Det første av de to foredragene introduserer Flight Levels-modellen og det andre gir erfaring med bruk av Flight Levels fra Statens Vegvesen.


Øystein Mehus
Flight levels coach

Få et løft med Flight Levels - start reisen mot aktiv strategisk ledelse og business agility

I dette foredraget vil Øystein Mehus snakke om hvorfor agile team ikke alltid er nok for å oppnå forbedrede resultater for virksomheten og hvordan Flight Levels kan hjelpe ved å aktivere det potensialet som allerede finnes i organisasjonen.

Flight Levels er en pragmatisk modell, og en måte å tilnærme seg “business agility” på. Heller enn implementering av rammeverk, fokuserer vi med Flight Levels på å aktivere samarbeid og koordinering på tvers av hele organisasjonen og å aktivere strategi og leveranse.

Målet er å aktivere hele organisasjonen gjennom å knytte strategi til leveranse og skape en bærekraftig og mer effektiv og human organisasjon, som kan respondere effektivt på behov, utfordringer og muligheter.

«Flight Levels gir en struktur som muliggjør fleksibilitet og tilpasningsevne og lar lederne fokusere på strategisk ledelse, mens operasjonelle detaljer håndteres på lavere nivåer»


Kjell Tore Guttormsen,
Smidig Coach i Statens vegvesen

Slik driver Statens vegvesen innovasjon i verdikjeder

Statens vegvesen gikk fra å ha store utfordringer med å vise relevante trafikkmeldinger i Vegvesen trafikk-app, til at å arbeide sammen mot én felles visjon i hele verdikjeden for trafikkmeldinger: å gi våre brukere en optimal brukeropplevelse.

Da Statens vegvesen tok kundens perspektiv, oppdaget da at mange av utfordringene skyldtes at hver aktør i verdikjeden opererte med egne budsjetter, ledere og backlogger. Conways lov sier at virksomhetens arkitektur blir et speilbilde av organisasjonsstrukturen. Flight Levels hjalp å overvinne dette, og begynne å samhandle på tvers både på strategisk, taktisk og operativt nivå. Dette gir mer helhetlige, innovative og kundefokuserte løsninger for trafikkmeldingene i trafikk-appen.

I dette foredraget tar Kjell Tore Guttormsen deg med bak kulissene, fra det øyeblikket Statens vegvesen ble klar over utfordringene til der de er i dag. Du vil få høre hvordan det å samhandle på tvers av organisasjonsmessige barrierer har blitt en nøkkelkomponent i Statens vegvesens tilnærming for å finne løsninger på komplekse, systemiske utfordringer. Målet er å gi inspirasjon og praktiske tips til hvordan din virksomhet kan øke sin tilpasning- og innovasjonsevne, fjerne barrierer og bygge en kultur preget av samarbeid på tvers av team.


Målstyring og organisering med andre rammeverk

Vi vil også nevne et annet spennende foredrag. Fra Helse Nord IKT kommer Gunhild Sivertsen Sørvig som er prosessrådgiver. Hun skal holde et foredrag som tar for seg bruken av mange andre rammeverk.

Gunhild Sivertsen Særvig
Prosessrådgiver, Helse Nord IKT

ITIL4, IT4IT, agile, Product Management – hvordan skal det henge i hop?

Helse Nord IKT får stadig større krav om å levere mer, hurtigere, mer tilpasset og sikrere. DevOps, Product Management og agile metoder ble trukket frem for å oppnå dette. I Helse Nord IKT har de vanligste ITIL-prosessene i mange år vært viktige for kontinuerlig forbedring av leveransekvalitet. Det er derfor viktig å ta med alt det gode som har blitt bygget opp når man skal dreie organisasjonen.

Med inspirasjon fra IT4IT og ITIL4 har Helse Nord IKT bygd opp et nytt prosesslandskap med mål om å gjøre dem enda bedre i stand til å understøtte spesialisthelsetjenesten i Nord-Norge med det den trenger – når de trenger den.


Fortsatt ledige plasser som sponsor og utstiller

Konferansens utstilling er et viktig samlingspunkt på konferansen, og virksomheter på jakt etter tjenester og verktøystøtte kan spare mye tid på å oppleve alle leverandørene «på ett brett». Bli med å formidle morgendagens metoder og inspirer deltakerne til å få til bærekraftig digitalisering! 


Nå runder vi straks 200 påmeldte!
Vi gleder oss til å treffe deg på konferansen!
Hilsen oss i konferansekomiteen

Silje Falla Tørmoen